Influencertown Tulum, prachtig duiken bij Cozumel en op stap met de locals in Mexico City!

24 oktober 2021 - Haarlem, Nederland

Na een zeer geslaagde dag in Valladolid hadden we nog een gezamenlijk diner met ons reisgroepje, voordat ik de avondbus naar Tulum pakte. Zo handig, meerdere bussen op een dag en de volgende stad maar op 2 uurtjes afstand. Zo kon ik nog alles uit mijn dag in Valladolid halen, maar ook gelijk verder. Op aanraden van een andere backpacker had ik 2 nachtjes bi Mayan Monkey Hostel geboekt. Het was vrijdagavond en Tulum staat nogal bekend om zijn feestjes, dus dat kwam wel mooi uit. Het scheen nogal een party hostel te zijn. Toch stond ik wel ff te kijken toen ik mijn taxi uitstapte (bushalte was niet echt om de hoek), ik hoorde echt een kéiharde beat alsof ik voor een nachtclub stond. Maar ja, dat was dus uh het hostel haha. Zat een mooie bar bij met terras en goede speakerinstallatie. Toch hebben ze het goed aangepakt, want in de kamers waar je slaapt hoor je daar eigenlijk niks van en de voorzieningen waren ook wel top, met zelfs stopcontacten in de kluisjes. Ik kwam om 23:00 aan dus liep daar een beetje verdwaald rond. Het gebied rondom de bar was wel luid, maar ook donker en er waren niet zoveel mensen. Toen liep ik in de gang ineens tegen zo'n gast aan, die vroeg; 'hé hoe gaat het?' Dus ik zei, ik kom net aan, hoe bevalt het jou hier en voor ik wist werd ik op zijn kamer uitgenodigd en kreeg ik tequila shotjes. Hij had ook een fles die echt letterlijk op een fles zonnebrand leek, maar waar dus ook drank in kon. Ik vroeg hoe hij hem schoon had gemaakt, maar hij had hem dus serieus zo gekocht als perfecte vermomming haha. Daarna sprong ik achterop zijn scooter en kwamen we bij een club uit, beetje gedanst, aantal drankjes gedronken tot ik het zat was en een andere gast met me mee terug liep helemaal naar mijn hostel. Was wel handig, want op de een of andere manier waren we een beetje offroad en liepen er allemaal honden enzo, toch prettiger met zijn tweeën.

De dag erop heb ik een fiets gehuurd om Tulum een beetje te verkennen. Eerst ging ik naar de ruïnes daar. Niet omdat ik nog niet genoeg ruïnes had gezien, maar omdat het ook mooi uitzicht bood over zee. Na een uurtje schuilen voor een fikse regenbui daar een beetje rondgewandeld. Inderdaad mooi uitzicht op zee en wel geinig dat daar een hoop grote leguanen rond wandelen. Je merkt in Tulum wel gelijk dat het publiek heel anders is, ik noem het influencer town. Vrouwen met mega veel make-up waar de mannen constant foto's van moeten maken, heel veel voor de show. Je ziet het ook aan de kleding die in de toeristenwinkels wordt verkocht, is gewoon gericht op vrouwen met nep tieten haha. Later hoorde ik in het hostel van 2 Nederlandse meisjes dat er dus ook een beachclub is met een gym, echt helemaal voor de show. Dat je daar met gewichten voor de spiegel foto's kan maken, echt hysterisch. Na daar  een uurtje rond gewandeld te hebben fietste ik verder over een weg waarvan het op Google Maps leek dat hij langs het strand leidde. Maar in feite leidt hij vrijwel alleen langs beachclubs. Dat is op zich jammer, want het strand zie je bijna niet, afgezien van een klein strookje publiek strand. Dus je rijdt langs allemaal afgesloten beach clubs, waarbij je bij de meeste waarschijnlijk entree moest betalen. Ik heb geluncht bij een terrasje dat er redelijk druk uitzag en fietste toen door, op zoek naar een beach club met een heel mooi standbeeld van een kunstenaar, ook een goed selfie plekje natuurlijk. Maar óf de beachclub is er niet meer, óf hij staat verkeerd op Google Maps, dus die heb ik helaas niet gevonden. Omdat ik niet wist bij welke beachclub ik moest zijn ben ik maar weer teruggereden naar het hostel, maar al met al was het dus een redelijk saai ritje langs al die afgesloten stranden. In het hostel was het weer aardig gaande! Ik vond mijn vriend van de avond ervoor en mocht weer bij hem indrinken. Ik moest dan wel onopvallend een fles tequila uit zijn scooter halen, terwijl daar security voor de deur stond, want hij, als donkere man, zou te veel opvallen. Vond ik een redelijk verzoek en ik slaagde erin glimlachend langs de bewaking te komen. Deze dude had ook nog eens discolampen in zijn eigen kamer,  die neemt bij blijkbaar altijd mee zodat hij overal een feestje kon bouwen haha. Daarna namen we een kijkje bij de bar van het hostel, dat was een stuk drukker dan gister, dj's, echt sicke lasers ook en veel publiek. Ook kon je je gezicht laten versieren met facepaint, dus ik natuurlijk in de rij. Ik stond achter een heel schattige en vrolijke gay Mexicaan waar ik later ook dansjes mee heb gedaan. Toen de lichten bij het hostel doofden kon ik met die gay en zijn vriendin plus nog wat Mexicanen zo in een auto stappen naar het volgende feestje. Met veel te veel mensen opgepropt in 1 auto reden we naar een terrein flink buiten de stad, waar echt een goede techno rave gaande was! Daar hebben we ons tot in de late uurtjes vermaakt en leerde ik Luis kennen, die later in het verhaal nog terugkomt. Daarna nog een after bij dat gaytje thuis, helemaal gezellig. Tot ik bedacht dat ik 12:00 de bus naar Playa del Carmen had geboekt en íets van slaap misschien nog wel fijn was. Gelukkig werd ik weer netjes naar mijn hostel gebracht. Al met al is Tulum denk ik niet helemaal mijn stad, hoewel ik het waarschijnlijk ook niet écht een kans heb gegeven door de beachclubs alleen van buiten te bekijken. Maar het weekend vieren kan je er goed.

Mijn volgende doel was duiken bij Cozumel, daar heb je een van de mooiste riffen ter wereld. Via Hidde, die geruime tijd in Mexico heeft gewoond had ik contact met een duikinstructeur die in Playa del Carmen verbleef en vanaf daar trips naar Cozumel verzorgde. Daarom boekte ik ook 2 nachtjes in Playa. Ik koos voor een hostel met een 4 persoons dorm, dat leek me wel lekker rustig en een goede nacht slaap voor het duiken is belangrijk. Ik had één dame als gezelschap, ik gok zo eind 50 begin 60 uit Colombia, waarmee ik de kamer deelde. 's Avonds kwam er iemand de airco aandoen en hoorde ik haar met hem praten over de temperatuur en hoorde ik haar dieciseis voorstellen. Uhm 16 graden??? Dat lijkt wel een koelcel haha, de man van het hostel was ook nogal verbaasd. Met de hoge temperaturen buiten is 23 graden voor de nacht echt koud zat, anders is de overgang ook mega groot. De hostelman stelde 24 graden voor, zij 18, uiteindelijk hebben we een comopromis gesloten met 21 graden. Gelukkig was ik toch supermoe  en sliep overal doorheen, maar ik heb 's nachts wel een vestje aan moeten trekken. De ochtend erop ontmoette ik Matti van de duikshop, hij hielp me aan mijn uitrusting en vertelde een beetje over de dive sites. Ik had gehoord dat er aardig wat stroming kon staan, maar hij stelde me gerust dat het goed te doen is en dat je vooral met de stroming mee beweegt. Uiteindelijk werd het een beetje een gekke constructie, want ik had bij Matti geboekt, maar er was niet genoeg plek op de boot voor hem, dus uiteindelijk heb ik met een andere duikschool mee gedoken, terwijl ik hem betaalde. We voeren een flink stuk met het bootje tot de eerste plek. Deze dive site was echt te gek! Al vrij snel zagen we een paar kleine haaien, later ook nog een schildpad en aardig wat grote kreeften. Daarnaast supermooi paars en groen koraal met veel felgekleurde vissen, vooral blauwe en gele. De stroming was inderdaad aardig aanwezig, maar het ging goed omdat we er in mee gingen. Controle is wel weer wat lastiger, ik wist prima het koraal te vermijden maar hing af en toe wel tegen mijn buddy aan haha. Na een stukje varen door naar duik nummer twee, ook weer prachtig koraal, veel visjes en grote krabben. Duiken ging echt super goed! Ik zat er weer helemaal in. Ik twijfelde om een dagje langer te blijven voor nog een duik, maar besloot uiteindelijk toch de volgende dag verder te reizen naar Isla Holbox. Playa is verder namelijk een vreselijk toeristenoord, een soort, ja...Zandvoort haha. Je wordt continu aangesproken, oh where you from? You so  beautiful, maar alleen omdat ze je iets willen verkopen. Het strand is prachtig, maar verder is het ook niet echt mooi met aardig wat hoogbouw. Matti vertelde dat eerst de regel gold dat ze niet hoger dan 3 verdiepingen mochten bouwen, maar dat, zoals hij het verwoordde, de corruptie heeft gewonnen. Dat doet me toch altijd een beetje pijn. Bovendien was Mathilde, met wie ik eerder had gereisd ook nog een dagje op Isla Holbox, dus nog meer reden om te vertrekken! De laatste nacht in Playa was ook wel een uitdaging, die dame sliep er nog steeds, ik had haar de nacht ervoor wel een beetje horen snurken, maar ik was zo moe dat ik er doorheen ben geslapen. Maar deze nacht, iets meer uitgerust....echt het was oorverdovend! Daar kan geen oordopje tegenop. Bovendien snurkte ze ook gewoon als ze op haar zij lag, dus wakker maken had weinig zin. Ik ging maar een beetje een boekje lezen tot ik ook nog honger kreeg, ik had niet zo uitgebreid avond gegeten. Het enige wat ik te eten had was een zakje nootjes, dus die ging ik maar zoeken. Dat zakje kraakte alleen nogal toen ik het openmaakte, dus die vrouw wakker, ziet me daar op mijn hurken in een hoekje nootjes eten haha. Ik had nog de ijdele hoop dat ze daarna misschien op zijn minst minder hard zou snurken, maar nee, het bomen omzagen ging onverminderd door.

Holbox (spreek uit Holbosj) is echt weer heel anders! Super rustig, relaxte vibe, geen verkopers. De infrastructuur is wel een beetje gek, het zijn eigenlijk zandpaden die de rest van het jaar waarschijnlijk goed begaanbaar zijn maar die niet op het regenseizoen zijn berekend. Dus daar liggen enorme plassen in, waar ze dan soms wel weer steentjes in hebben gelegd waar je dan overheen kan balanceren, maar geheid dat je een keer in de modder eindigt. Ook rijden er geen auto's, want het is allemaal vrij klein, maar sjezen ze wel met golfkarretjes rond. Die kan je eventueel zelf ook huren. Het centrum  is vrij klein en alles is goed te bewandelen, max. een kwartier en je bent al op het strand. Daar heb ik die middag dan ook lekker gelegen met Mathilde en Manon, nog een Frans meisje. Het is echt een prachtig wit strand met de zee in verschillende blauw tinten. Bovendien vliegen en zitten er allerlei grote exotische vogels. Daarna aten we vistaco's op een soort marktje in Mayaanse stijl, zo..die waren echt hemels lekker! Zo vers en goed gekruid! Die avond deden we drankjes in het hostel, daarna ging de hele groep naar de hot corner. Een café ergens op een straathoek, waar je eigenlijk met een hele meute op straat staat. Biertjes kan je dan ook gewoon bij een klein supermarktje kopen. Op een gegeven moment gaat het café ook dicht maar komt er toch nog wel ergens muziek vandaan. Tot iedereen ineens, als de tijd blijkbaar rijp is, doorgaat naar een beachclub waar je dan stiekem biertjes mee naar binnen smokkelt. Ik bleef daar dansen tot ik de mannen zat was en rustig terugliep naar het hostel. Wat wel spijtig is, is dat er veel zwerfafval ligt op het eiland, blijkbaar hebben ze nog geen goed systeem om de vuilniszakken op tijd af te voeren naar het vaste land. Op de terugweg zag ik beestjes rond het vuil scharrelen, ik dacht eerst katten, maar toen ik beter keek bleken het wasbeertjes te zijn! Zo schattig, wel beetje jammer van de setting alleen..De volgende ochtend een idyllisch ontbijt op het strand genoten en nogmaals de vistaco's gegeten met Mathilde, Mascha en Manon voordat zij het eiland weer verlieten voor de volgende plek. Ik had lekker nog drie nachtjes geboekt, ik was het steeds reizen ook wel zat en vond dit een prima plek om wat langer te vertoeven. Op een puntje van het eiland, met de fantastische naam Punta Playa Cocos scheen de zonsondergang nogal de moeite waard te zijn. Ik zou daar met een Engelsman, Sam, heen wandelen en we zouden rond 17:30 die kant opgaan. Een ander groepje van het hostel ging ook, maar die vertrokken net wat eerder. Sam verdween ongeveer een uur van tevoren, maar ik dacht ik wacht maar tot 17:30, misschien komt hij nog terug. Toen dat niet het geval was ben ik zelf maar gaan wandelen. Katja, een Nederlandse vrouw die de dag ervoor was gegaan vertelde dat je helemaal over het strand erheen kon wandelen. Dus ik volgde ook de kustlijn. Een mooie route langs allemaal gezellig strand tentjes, maar verder richting het puntje steeds lastiger begaanbaar met stukjes die je door de zee moest tot ik helemaal geen pad meer zag. Gelukkig wees een aardige local me naar straat en liep ik het laatste stukje maar meer landinwaarts. Eenmaal bi Playa Cocos kwam ik het andere groepje van het hostel gelukkig weer tegen, die niet te beroerd waren om hun drankjes met me te delen. Precies boven de kustlijn hing een wolk,  dus we konden  niet  echt de zon in de zee zien zakken. Maar de kleuren aan de hemel toen de zon eenmaal onder was, waren wel spectaculair. Bovendien hadden we nog een doel die avond: het oplichtende plankton zien! Toevallig was het daar de beste nacht van de week voor omdat het volle maan was. We wisten alleen niet precies waar we moesten zijn en wanneer het dan zou verschijnen. Op een gegeven moment was het pikkedonker, maar oplichten ho maar. Hoewel het ook daar al mooi was, omdat er op land wel allerlei vuurvliegjes rondvlogen. Toch ging ik maar even bij Mathilde informeren en bleken we toch een stukje verder te moeten lopen naar een lagune. Daarna gingen een Amerikaan en ik de zee in en we vonden het geweldig! Als je je voeten of handen door het water beweegt trekt er een spoor een felblauwe glitters achter je aan. Bovendien sta je daar middenin de nacht in de zee en schitteren in de lucht boven je ontelbare sterren. De rest van het groepje had verwacht dat het er precies zo uit zou zien als de afbeeldingen op Google en vonden het niet zo boeiend. Wij vonden ze flauwe zeurpieten en dartelden lekker door het water tot we er toch maar gehoor aan gaven om met de hele groep terug te wandelen over de donkere wegen vol waterplassen. Met een gezellige groep en een drankje in je hand is dat overigens helemaal geen ramp. Bovendien was die Amerikaan vrij hyperactief en grappig en viel soms in een plas zodat wij wisten waar we niet moesten lopen. Verder heb ik op Holbox niet zo heel veel gedaan, even rustige stranddagen met een dansje in de avond, ik vond het heerlijk en heb steeds ook met leuke mensen gehangen.

Na 4 nachten Holbox ging ik 's avonds naar Cancun omdat ik de dag erop het vliegtuig terug naar Mexico City zou pakken. Ik verbleef weer in Casa Pepe, dat lekker centraal ligt en wandelde naar het Zocalo (centrale plein) dat dit keer niet afgezet was (vorige x wegens Independence Day) en bekeek daar een soort exhibitie met allemaal boeken maar ook een soort toneelstuk. Daarna in de rij voor taco's bij Cocuyo's, want die staan hoog aangeschreven. Je kan uit vele onderdelen van het dier kiezen, waaronder cabeza, het hoofd, tripa, de ingewanden, of ojos, de ogen. Rundvleeswangetjes en tong vond ik wel avontuurlijk genoeg. 's Avonds in het hostel zag ik ineens een Mexicaan (Alfredo) die er destijds ook bij Independence Day was en toen een cocktail voor me had gemixt. Ik zei heee ik ken jou! En kon dat bewijzen met een belachelijke dronken foto van hem. Uiteindelijk wist hij het ook weer en mixte een cocktail voor me. Ook was Luis, die ik op een feestje in Tulum had ontmoet in Mexico City, daar bleek hij zelfs te wonen. Ook hij kwam buurten in het hostel, dus dat was gelijk weer een gezellige avond. Ik had nog op mijn lijstje staan dat ik naar Xochimilco wilde. Een wijk van Mexico City waar je met bootjes kan varen en waar ook drijvende markten zijn en Mariachi bandjes op de boten. Luis wilde me wel meenemen en kwam me de volgende dag met een dikke Audi ophalen haha, wat een mazzel. Eerst nam hij me mee naar het Anahuallimuseum, een gebouw ontworpen door Diego Ribera (man van Frida Kahlo) met zijn kunstverzameling daarin. Een vriend van Luis sloot vervolgens ook aan. Daarna gingen we naar de wijk Xochimilco waar Luis vandaan bleek te komen. Ik liet me weer verleiden tot een slijmerig glaasje Pulque, dit keer met pijnboompitsmaak, omdat het een beroemd zaakje was dat in een paar films had gezeten. Het was echt volledig kitsch daarbinnen met een Maria beeld en allemaal knipperende lampjes en al de nodige versierselen voor Dia de los Muertos, mooi van lelijkheid. Toen door naar een lokaal marktje waar we taco's en sopes hebben gegeten. Een sope is een tortilla met in de bodem ook bonen, met daarop 3 verschillende kleuren salsa's . Eentje was flink heet, dus dat was zweten geblazen. Vervolgens zei Luis, nu gaan we naar 'a weird place'. Dit was wel echt iets waar je normaal gesproken straal voorbij zou lopen. Van de buitenkant leek het gewoon een muur, maar daar zat stiekem een ingang in naar een, ja, eigenlijk oud en vervallen huis. Daarbinnen zaten mannetjes, die een aantal tanden misten op bankjes flinke glazen bier of kannetjes Pulque weg te drinken terwijl ze het leven bespraken of domino speelden. Wij namen ook plaats en deelde een grote fles bier die ons bezorgd werd door een dametje dat net zo groot was als ik terwijl ik zat. Wel bijzonder om hier te komen. Buiten op straat schrok ik me steeds een ongeluk, want ze vonden het weer eens leuk om vuurwerk af te steken. Wederom harde knallen, weinig te zien. Daarnaast dansten er weer mensen rond in traditionele kleding. De reden van het feestje was me niet helemaal duidelijk, maar het had iets te maken met een religieus element dat mensen in hun huis gingen plaatsen. Er liep ook iemand rond met een pop van een bruid en mensen gingen daar dan een kus opgeven. Snap jij het? Vervolgens door naar de bootjes! Eerst liepen we langs het toeristische gedeelte met bootjes, kleurrijk en hutjemutje op elkaar, maar wij stapte in de auto voor een andere opstapplaats. Iets meer buiten de stad heb je dezelfde boten, maar dan in een natuurgebied op een veel grotere rivier met uitzicht op de bergen. Met zijn drieën stapten we op een boot, die door een jongen werd bestuurd door met een houten paal tegen de bodem van de rivier af te zetten. Slakkengangetje dus, maar genoeg te zien! Er waren namelijk ook boten waarop mensen serieus feest vierden, dus met een Mariachi band erop of met een apart bootje erbij. Uiteindelijk maar een half uurtje gevaren, want de vriend van Luis werd plots opgeroepen voor werk dus we moesten weer terug. Ik was allang super blij met deze gevulde dag met mooie plekjes die ik anders nooit had gevonden! Ik werd netjes weer bij het hostel gedropt en die avond was ik uitgenodigd in het appartement van Alfredo. Ze waren daar met een groepje spelletjes aan het spelen en aan het drinken en ik mocht aansluiten, zo lief! Een paar herkende ik van eerdere feestjes en anderen zag ik daar voor het eerst. Ik kreeg weer een nieuwe cocktail te proeven, dit keer met spicy tamarinde wodka....lekker!! De dag erop heb ik met Luis geluncht bij Masala y Maiz, dit was me aangeraden door Dario, een Nederlandse vriend die daar woont. De keuken is een fusion tussen Indisch en Mexicaans en we hebben allerlei heerlijke gerechten uitgeprobeerd, echt een topper! Daarna probeerde Luis me nog mee te nemen naar een Mezcaleria voor een laatste mezcal, alleen bleken die allemaal gesloten, wel nog even door een mooi park gewandeld en over Avenida Amsterdam, die heb je daar gewoon. Tot ik het op m'n heupen kreeg omdat ik m'n vlucht moest halen en bij hem half 5 eerder kwart voor 5 was. We pikten mijn backpack op in het hostel en achterin de auto heb ik me onderweg omgekleed in lange kleren haha. Want die lieverd zette me helemaal op het vliegveld af. Ik moest nog voor 1 nachtje terug naar Cancun omdat mijn vlucht naar Nederland de avond erop vanaf daar vertrok.

Voor mijn laatste nacht dacht ik, ik doe eens luxe en boek voor 1 keer een hotel met zwembad. Tegelijkertijd leek het me wel saai voor mijn laatste avond, dus deed ik een oproepje in een facebook groep of iemand zin had in een drankje in de stad. En zo kwam het dat een Mexicaan me in Cancun ook bij het vliegveld afhaalde, me bij het hotel m'n bagage liet droppen en me meenam naar een lokale bar. Ik mag niet klagen haha. Over Cancun had ik eigenlijk alleen maar slechte verhalen gehoord, het is duur, er zitten alleen resorts en veel verwende Amerikanen. Je hebt Cancun stad en dan heb je een strip met beachclubs en hotels langs het strand. Ik verbleef in de stad en de bar die we bezochten zat daar ook. En wat bleek? Hartstikke goedkoop, dezelfde prijzen als in het Noorden van Mexico en bij je eerste drankje kreeg je ook nog een gratis garnalensoepje dat superlekker was. Dani, deze Mexicaan, vertelde dat ook aan het strand nog gratis, ongerepte stukjes zitten, dat je alleen wel moet weten waar je moet zijn....zo zie je maar, overal is wel iets moois te vinden. Mijn laatste dagje bezocht ik nog een markt voor de laatste souvenirs, maar heb ik vooral van de laatste dag zon en het zwembad genoten. Al met al vond ik Mexico veel leuker dan verwacht! Het is echt ontzettend divers en super goed te bereizen. Ik vond de locals echt hartstikke aardig en hulpvaardig en ik heb nu in Mexico City al twee adresjes waar ik aan kan kloppen. Mocht je op afstand willen werken, hostels zijn daar ook goed op ingericht en hebben bijna allemaal een werkruimte met goed internet beschikbaar, 7 uur tijdsverschil met Nederland kan wel lastig zijn. Dan ben je net weer terug.....en komt in het nieuws dat er een toeriste in Tulum is neergeschoten. Is Mexico gevaarlijk? Sommige gebieden misschien wel, maar dat word je echt wel verteld en dan is het aan jou om die te vermijden. Ik heb zelf echt 0 slechte ervaringen gehad, behalve dan misschien met de politie die me veel te veel wilde beboeten, maar daar heb ik me ook goed uit gered. Ik ben wel mensen tegengekomen die beroofd zijn, maar die liepen meestal 's nachts in hun eentje, dronken over straat, doe dat gewoon niet. En zelfs dat verschilt per plek, zo kan je op Isla Holbox zonder enig probleem in je eentje in het donker teruglopen. Bovendien baalt het gros van de bevolking er ook van dat het land zo corrupt is en staan ze je bij om je te beschermen en te vertellen waar je wel of niet heen moet gaan. Dus als je het mij vraagt? Laat je niet tegenhouden! Ik had het in elk geval voor geen goud willen missen!

1. Annette:
    24 oktober 2021
    Oooh, balen dat de onderwatercamera niet mee was op je duik!!! Nu moet je nog een keer terug…
  2. Charlotte Bijl:
    25 oktober 2021
    Was in de cenotes ook best leuk geweest!! Terug it is..
  3. Annette:
    25 oktober 2021
    Ha, dan kun je gelijk wat vulkaantjes aan je reis toevoegen😉