Kennismaking met Chiang Mai en de Thai

16 februari 2014

Hallo allemaal! Storm al overgewaaid in Nl? Ben nu een klein weekje weg dus hoog tijd voor een eerste update!

Al warm gemaakt door de anectdotes van Joost die een weekje eerder naar Chiang Mai was gegaan (de mensen hier zijn echt grappig, ik werd gecomplimenteerd met mijn armhaar) ging ik blij het vliegtuig in. En bij de gate al gelijk een eerste nieuwe ervaring! De total body scan, je moet dan met je voeten op 2 afdrukken waardoor je nogal wijdbeens staat en je armen boven je hoofd alsof je onschuldig bent, gelukkig bleek ik dat te zijn. Even een 11 uur durende vliegreis doorstaan waarbij je al acclimatiseert, om 3 uur 's middags Nederlandse tijd staat er al een volle maaltijd voor je neus en een paar uurtjes later gaat onverbiddelijk het licht uit voor de nacht. Op Bangkok stapte ik over op een vliegtuig van Bangkok Airways naar Chiang Mai, nog een uurtje vliegen. daar kwam meteen mijn eerste ontmoeting met de Thai. Ik zat naast een klein mannetje dat erg nieuwsgierig was. Ik moest nog wel wennen aan het accent, tel daar zachtjes praten en beginnen te praten als de omroepstem klinkt ij op en je hebt een reuze uitdagende reis! Dat ging van of ik studeerde tot het 'national symbol' van Holland, hierbij maakte hij een gebaar alsof het om iets rond ging, zie dan maar eens te ontcijferen dat hij het over klompen heeft! Hij vertelde over Alle Thai hebben een gehaal eigen manier van Engels praten. Weglaten van lidwoorden, toch wel moeite met de r, 'where you flom?' 'It's alound the colnel' Dat mannetje had het ook over de shlimp farm en de clab farm. En ja hoor een paar dagen geleden hoorde ik mezelf al zeggen 'I'm going to Chinese market', over een paar maanden kan ik vast ook de r niet meer..

Aangekomen op Chiang Mai snel de slippertjes aan en daar kwam Hidde aanlopen! Achterop de scooter soepeltjes door het erg drukke Thaise verkeer heen en hoppa! Was zo bij het Guesthouse waar Joost al een kamer voor me gereserveerd had, chill. Je struikelt hier ongeveer over de restaurantjes, dus 's avonds (nou ja eigenlijk ook 's ochtends en 's middags kies je er 1 waar een hoop locals zitten en dan heb je onder zeer sfeervol tl licht binnen no time een lekker bordje eten. Joost en ik zijn hier al zeer experimenteel mee geweest door bijvoorbeeld 'fried oysters with powder' te bestellen, geen idee hebbende wat voor powder dat dan zou zijn, het Engels is vaak nog wat gebrekkig :p. De eerste avond kennisgemaakt met het Thaise uitgaansleven. Dat komt dus neer op een club met een hele kleine dj, keiharde slechte house en dan niemand die danst, maar iedereen staat een beetje aan statafeltjes en speelt met zijn telefoontje. In het andere gedeelte was een coverbandje met een zanger, die later bij beter kijken toch een zangeres bleek te zijn, met Engelse liedjes, hartstikke sfeervol.

De paar dagen daarna heb ik eigenlijk vooral veel door Chiang Mai gelopen, met mezelf. Joost sms'te me namelijk ok dag 1 al, zit nu bij pop'o. Pop'o...Pop'o..klinkt als? Een Thaise bar? Thais restaurant? Helaas, het was de popo. Zijn gehuurde scooter was namelijk gestolen en omdat alles hier in een geheel eigen tempo gaat is hij een dag of 4 achter elkaar naar het politiebureau geweest. Dus met een kaartje heel wat tempeltjes af gegaan. Er zijn er super veel en eigenlijk allemaal even mooi. Er staat dan een rustig 'ting ting ting' muziekje op, schoentjes uit en even rondje maken. Ook bij de tempels babbeltjes gemaakt met vooral Thaise mannetjes die het erg interessant vinden allemaal. Er staan wel overal waarschuwingen voor 'overly friendly well-dressed gentleman', omdat die er op uit zijn om je geld te scoren. Het is ook gewoon niet mogelijk dat elk toeristeninfo punt, hoe klein en afgelegen ook, van de 'government' is zoals deze mannetjes beweren :p.Verder zijn de mensen echt heel erg lief, helemaal niet aan het pushen om je iets te verkopen ofzo, je moet soms eerder je best doen daarvoor omdat ze niet aan het opletten zijn ofzo. Heel rustig, relaxed laid-back stadje. Er zijn ook allemaal Chineze invloeden zoals een Chineze markt buiten de centrale stad, helemaal hutjemutje met kraampjes waar levende kleine schildpadden nog niets vermoedend rond peddelen in een emmer water. Alles is echt onmogelijk goedkoop Een avondmaaltijd kost 1 a 3 euro, het goedkoopste wat ik heb kunnen scoren was een flesje water voor omgerekend 20 cent.

14 februari vieren wij......nee niet Valentijsdag gekkies! Boeddha dag natuurlijk. ' s avonds bij de tempel in de oude stad van Chiang Mai vond ee plechtigheid plaats waarbij een Dalai Lama een enorme menigte monniken toesprak met een soort hypnotiserende stem en allemaal mensen die met kaarsjes om de tempel liepen. Verder eigenlijk vrij weinig van gemerkt behalve het feit dat je geen alcohol mocht bestellen....maar wij hadden nog 2 blikjes bier in onze koelkast in het guesthouse...Boefjes :p

Ons letterlijke en figuurlijke hoogtepunt vond gisteren plaats! We gingen de berg op naar Doi Suthep, een heiligdom voor Boeddha helemaal op de top. Achterin een 'red truck', een soort omgebouwde pick up waar ze zo veel mogelijk mensen op een rijtje op de bank zetten. Waar ik op de heenweg nog dacht dat 10 personen de max was bleken we op de terugweg ineens met zijn twaalven naast elkaar te zitten. Dan nog 300 treden op en je bent op een prachtige plek! Overal goud en versierselen, superveel beelden, ook natuurlijk enorm veel toeristen wat eigenlijk ook wel een grap is. Het is bijna onmogelijk om niet voor iemands camera te staan bijvoorbeeld. Daar nog even een octopusje laten grillen en verorberd. Ik twijfelde nog over zijdewormen of krekels, maar heb ze vooralsnog laten staan, maar wel beloofd dat ik ze de volgende keer als we ze tegenkomen zou eten (:O, domme ik!). Die foto zal dus nog wel volgen haha.

's Avonds even met Hidde erbij plannen gesmeed voor de komende week..we gaan weer moven! Vandaag zijn we naar een ander Guesthouse in Chiang Mai gemoved voor nog 2 nachtjes. En weer een ander gezicht van het uitgaansleven waar ze wel enthousiast dansten en ik van allemaal mensen high fives kreeg haha. En echt waar..ik denk ook nog aan jullie want morgen gaan Joost en ik de dag besteden aan het verbeteren van onze Thaise kookkunsten, heel veel zin in, want het eten is eigenlijk overal super lekker, en zelfs de Spicy gerechten konden we tot nu toe goed aan (en jippie!! nog geen diarree had ;)). Dinsdag vliegen we naar Koh Phi Phi om onze duikskills te verbeteren en dan gaan we lekker een beetje eilandhoppen.

Dan nog even een beetje Thaise logica om mee af te sluiten. Als de bestuurder van een scooter een helm op heeft en de bijrijder niet, dan is het veilig. De mensen zijn super klein, maar de stoepen moeilijk hoog! Shit..er is nog veel meer volgens mij maar kan er ff niet op komen, nou..in de volgende blog dan maar! Als het meezit vanuit een zonnig strandje!

Heel veel liefs!

1. Ineke:
    Charlotte,

Nederland is op dit moment zo groot als de wereld want we winnen bijna alle schaatsmedailles. Ik neem aan dat de Thai zich hier weinig aan gelegen laten liggen!
    Goed idee om te gaan koken, jammer alleen dat ik zo lang moet wachten voor je mij kunt vergasten.
    Veel plezier op de eilanden + knuffel (ook voor Joost)
    F
  2. Ineke:
    Lieve Charlotte.
    Je hebt je eerste hoogtepunten al te pakken. Er zullen er vast nog een hoop bij komen. Nu genoten van je mooie verhaal.

Ps:Ik ben benieuwd naar je ervaring met het eten van zijdewormen.
    Liefs Ineke

23 februari 2014
    En zit het mee op het zonnige strandje? Leuk die foto's. Veel liefs van Ellen
  5. FriBi:
    25 februari 2014
    op naar het volgende avontuur en verhaal